Drottningholms slottssalar
Två drottningar har präglat Drottningholm – Hedvig Eleonora som byggde slottet under stormaktstiden och Lovisa Ulrika som på 1700-talet tog slottet in i den moderna tiden.
Drottningholms slott har genom tiderna förändrats och kungligheterna som bott här har satt sin prägel på slottets inredning efter växlande stil- och modeströmningar. Hedvig Eleonora, Lovisa Ulrika och Gustav III har givit starka bidrag till inredningen av representationsvåningen.
1500–talsslottet brann ned till grunden den 30 december 1661. Tidigare detta år hade slottet inköpts av riksänkedrottning Hedvig Eleonora.
Stormaktstiden
Efter den förödande branden fick arkitekten Nicodemus Tessin den äldre riksänkedrottningens uppdrag att uppföra en ståndsmässig slottsbyggnad, och år 1662 började så det nuvarande slottet att uppföras.
Nicodemus Tessin den äldre skapade en rad interiörer som räknas till de främsta i landet från den tidiga barocken. Dit hör trapphuset, Ehrenstrahlsalongen och inte minst Hedvig Eleonoras Paradsängkammare.
Vid Tessin den äldres död 1682 övertog sonen Nicodemus Tessin den yngre uppdraget att fullborda det stora slottsbygget. Från denna epok kan bland annat nämnas Karl XI:s galleri.
Ett slott för drottningar
Drottningholm kom att förbli de kungliga damernas slott och år 1744 skänktes slottet som bröllopsgåva till prinsessan Lovisa Ulrika av Preussen då hon gifte sig med den svenske tronföljaren Adolf Fredrik.
Lovisa Ulrikas tid på Drottningholm kom att bli en kulturell guldålder. Slottet försågs med interiörer i franskinspirerad rokoko. Lovisa Ulrikas Gröna förmak är ett representativt exempel på detta.
På Drottningholm samlades många av den tidens förnämsta vetenskapsmän. Carl von Linné verkade här med att vetenskapligt bearbeta den kungliga naturaliesamlingen.
Från denna epok framstår Lovisa Ulrikas bibliotek som ett lysande minnesmärke. Vid denna tid skapades även den berömda slottsteatern.
År 1777 inlöste Svenska staten Drottningholm och Gustav III kom att bebo slottet. Vid denna tid skapades efter engelska förebilder den stora romantiska naturparken som än idag omger barockslottet och den franska trädgården.
Toppbilden: Gröna salongen inleder huvudvåningens svit av paradrum och utgör förmak till de följande representationsrummen. Foto: Lisa Raihle Rehbäck/Kungligaslotten.se