Guidad visning: Drottningholms slott

Drottningholms slott kan du upptäcka på egen hand i egen takt, men att att kombinera med en guidad visning ger besöket en extra upplevelse.

Våra kunniga museilärare guidar dig genom de kungliga salarna på Drottningholms slott. Riksänkedrottning Hedvig Eleonora, drottning Lovisa Ulrika och kung Gustav III har alla satt sin prägel på slottet.

Slottet är upptaget på Unescos världsarvslista med motiveringen "ett kungligt slott uppfört på 1700-talet i Sverige och som samtidigt är representativt för all europeisk kunglig arkitektur från denna tid".

Guidad slottstur för vuxna

13 januari–26 maj:
Lördagar;
kl. 13.30 på svenska
kl. 13.30 på svenska

På engelska
Lördagar;
kl. 11.30 på engelska
kl. 14.30 på engelska
kl. 11.30 på engelska

Visningarna är cirka 45 min. Entrébiljett inklusive guidade visning förköps här på webbplatsen, eller på plats i entrékassan.

Familjevisning
13 januari–26 maj:
kl. 10.30 på svenska

Visningen är cirka 30 minuter.

Drottningholms slottssalar kan du även besöka på egen hand, i egen takt.

Slottsparken inbjuder till promenader, och med gratisappen Kungliga promenader får du även en guidad tur i den vidstäckta parken, som även den ingår i världsarvet.

Photo: Kate Gabor/Kungligaslotten.se