Tullgarns slott
Tullgarns slott ligger nära staden Trosa vid havet i Sörmland.
Slottet har en enkel framsida med lätta prydnader i olika stilar.
Slottets byggdes åt hertig Adolf Fredrik för mer än 200 år sedan.
Kung Gustaf den femte och Drottning Victoria var ofta på slottet på somrarna.
Du kan se hertigens möbler och tavlor, vila en stund på gården inne i slottet.
Här finns också en vacker slottspark.
Du kan besöka slottet på sommaren, och då visar guider runt i slottet.
Bilden ovan:
Tullgarns slott.
Foto: Raphael Stecksén/Kungligaslotten.se
Inför besöket
Följ med på en guidad visning och hör om slottets kungliga historia, byggnadshistoria o...
För större sällskap rekommenderar vi en förbokad visning med guide. Visningen kan ges p...
Upptäck mer om Tullgarns slott
Tullgarns slott har flitigt nyttjats som sommarresidens av kungligheter. Hertig Fredrik...
En promenad genom Tullgarns slottspark är en vandring från 1600-talet till 1900-talet. ...
I Tullgarns slottspark ligger stallet som inrymmer besökscenter med ett slottskafé och ...
Redan under medeltiden omnämns godset Tyllegarn men först vid 1500-talets slut uppförde...
Artiklar och film
Appen ’Kungliga promenader’ (Royal Walks) guidar dig i våra kungliga parker, på plats e...
Sommarsäsongen 2025 öppnar samtliga kungliga besöksmål! Besök historiska miljöer där ku...
Årskortet är din nyckel till det kungliga kulturarvet. Besök tio kungliga slott – när d...