Besök de kungliga slotten

Gör en utflykt och se 10 kungliga slott. Titta på konst och gamla fina möbler från 400 år.

Gå runt i parker och trädgårdar och lyssna på våra guider, som berättar och vet mycket.

Besök också kyrkorna, museerna och utställningarna.

Gå på en visning av Hovstallet eller vandra på Djurgården i Stockholm.

De 10 kungliga slotten ligger alla nära Stockholm.
Du kan åka till dem med tunnelbana, buss, bil, tåg eller båt.

Du kan läsa mer om de olika slotten genom att klicka på bilderna nedan.
På varje slotts sidan kan du sedan klicka på ordet "Lättläst".
Det hittar du under den stora bilden.

På sidorna om Kungliga slottet, Drottningholms slott och Gripsholms slott
finns också lättläst text om slottens salar
och om slottens historik.

Vill lyssna på en sida
så klickar du på "Lyssna på sidan".
Du hittar det under den stora bilden på varje slott.

Kungliga slottet Öppet idag 10.00-16.00

Välkommen till ett av Europas största och mest levande slott. Slottet är H.M. Konungens...

Drottningholms slott Öppet idag 10.00-16.00

Drottningholms slott finns upptaget på UNESCO:s världsarvslista. Det är vårt bäst bevar...

Gripsholms slott Öppet idag 12.00-15.00

I vasaborgen Gripsholm ryms femhundra år av historia. Här finns landets främsta exempel...

En julikväll 1753 överraskades drottning Lovisa Ulrika med en fantastisk födelsedagspre...

Riddarholmskyrkan är de svenska kungarnas gravkyrka och Stockholms enda bevarade medelt...

Ulriksdals slott är beläget i Kungliga nationalstadsparken och uppfördes på 1600-talet....

Tullgarn nära Trosa i Sörmland är ett av våra populäraste kungliga utflyktsmål och ligg...

Strömsholms gula barockslott ligger utanför Västerås. Till sevärdheterna hör 1700-talsi...

På Rosersbergs slott, norr om Stockholm, har tiden stått stilla. Rummen står nästan orö...

Gustav III:s paviljong i Hagaparken i Stockholm är inredd i pompejansk anda. Den tillhö...

Rosendals slott ute på Djurgården i Stockholm är ett unikt dokument över den svenska em...

Kungliga Djurgården är Stockholms mest välbesökta rekreationsområde. Området är unikt v...

H.M. Konungens hovstall är platsen för de hästar, paradvagnar, bilar, uniformer och sel...

Kungliga Nationalstadsparken sträcker sig över en mil, från Djurgården i söder till Ulr...

De kungliga slotten omges av natursköna parker som utgör sevärda besöksmål i sig. Samtl...